تبلیغات
دنیای ماوراء الطبیعه - آیا درخواست شفا از انبیاء و اولیاء و فرشتگان و... شرک است؟
 
دنیای ماوراء الطبیعه
عرفان ، فراروان ، متافیزیك ، ارواح، طب گیاهی و...
درباره وبلاگ


علوم ماوراء الطبیعه نه در تناقص با اطلاعات دین اسلام است بلکه در تناقص با دانسته های عقل و اندیشه شما در مورد اطلاعات رخ می دهد، نپذیرفتن و اعتقاد نداشتن به این علم ناشی از فاقد عقل و اندیشه اطلاعات است.


مدیر وبلاگ : مجتبی

نویسندگان
آیت‌الله سبحانی در پاسخ به شبهه‌ای که از طرف وهابیت خشک مغز مطرح شده است، بر شرک نبودن درخواست شفا از اولیای الهی با استناد به قرآن و سیره انبیاء پاسخ داده‌اند. 
به گزارش خبرگزاری حوزه، متن سوال و پاسخ مستدل این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

*سوال
چگونه مى گویید: اى امام عزیز! فرزند ما را شفا بده! در حالى كه شافى خداست و این نوعى شرك است؟

همانگونه که بیان شده است،  ملاك توحید و شرك در دست ما نیست كه كارى را عین توحید و كار دیگر را شرك قلمداد كنیم، بلكه براى خود، معیار و میزانى دارد كه باید كارها با آن معیار سنجیده شود، که با دو مثال این معیار روشن می‌شود.

در قرآن مجید، تدبیر جهان آفرینش، از جمله شفاى بیماران، را به خود خدا نسبت داده است، و منحصر به او شمرده است، و در سوره هاى مختلف مى فرماید:

( یدبّر الأمر )( [1]); «اوست كه جهان را اداره مى كند».

ولى در حالى كه تدبیر را منحصراً از آن خود مى داند، در سوره النازعات مى فرماید: ( فالمدبّرات أمراً ) ( [2]) ، مسلماً در قرآن تناقض نیست. خود قرآن مى فرماید:( قل لو كان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً كثیراً ) ( [3]) ولى تفسیر هر دو آیه این است: تدبیر مستقل و غیر وابسته به جایى از آن خداست. اما به حكم این كه این جهان، جهانِ اسباب و مسبّبات است، یك رشته مدبرهایى هستند كه به اذن خداوند در تدبیر جهان و ارسال ارزاق به بشر مؤثرند و فرشتگانى براى این كار، گمارده شده اند. مدبّر بودن اینها منافاتى با انحصار تدبیر به خدا ندارد، زیرا اینها جنود الهى و كارگزاران عالم آفرینش به اذن خدا هستند.

مثال دیگر

همگان معتقدیم كه شافى خداست و ابراهیم خلیل در این مورد چنین مى گوید:( وإذا مرضت فهو یشفین ) ( [4]) ولى در عین حال، خدا مى فرماید: ما در عسل شفا قرار دادیم، تو گویى این معجون شفابخش است. و مى فرماید: ( فیه شفاء للناس ) ( [5]) و حضرت مسیح، تصریح مى كند كه من بیماران را بهبود مى بخشم و شفا مى دهم، اما به اذن خدا، چنان كه مى فرماید: ( وأُبرئ الأكمه والأبرص وأُحیى الموتى بإذن الله ) ( [6]) بنابراین منطق قرآن این است كه شفا، و حتى زنده كردن مردگان، به صورت استقلالى و بدون استمداد از كسى، ویژه خداست ولى شفا، و حیات بخشى به اذن الهى و امر او و به عنوان این كه كارگزار عالم آفرینش است، به وسیله اولیاى خدا انجام مى گیرد، با توجه به این آیات، روشن مى شود كه درخواست شفا به نحوى كه حضرت مسیح یادآور آن است، نه تنها شرك نیست، بلكه عین توحید است و با آیات قرآن، كمال انطباق را دارد.

[1] . یونس، 3و 31; رعد، 2; سجده 5. .
[2] . نازعات/ 5.
[3] . نساء/ 82.
[4] . شعراء/ 80.
[5] . نحل/ 69.
[6] . آل عمران/ 49.




نوع مطلب : دانستنی های اطلاعات، موضوعات ماوراء الطبیعه، 
برچسب ها : آیا درخواست شفا از انبیاء و اولیاء و فرشتگان و... شرک است؟،
لینک های مرتبط : درمان طبیعی بینایی چشم بدون عمل، ارتباط با فرشتگان، تالیف رمان «راز فرشتگان» در نقد عرفان‌های کاذب و نوظهور،
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 11:21 ق.ظ
I always spent my half an hour to read this weblog's articles
or reviews daily along with a mug of coffee.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه