تبلیغات
دنیای ماوراء الطبیعه - ریکی - قسمت اول
 
دنیای ماوراء الطبیعه
عرفان ، فراروان ، متافیزیك ، ارواح، طب گیاهی و...
درباره وبلاگ


علوم ماوراء الطبیعه نه در تناقص با اطلاعات دین اسلام است بلکه در تناقص با دانسته های عقل و اندیشه شما در مورد اطلاعات رخ می دهد، نپذیرفتن و اعتقاد نداشتن به این علم ناشی از فاقد عقل و اندیشه اطلاعات است.


مدیر وبلاگ : مجتبی

نویسندگان
یکشنبه 26 خرداد 1392
تاریخچه ریکی

آن كس كه‌ سخت‌ مطالعه‌ می‌كند (یا به‌ عبارتی‌ مراقبه‌ انجام‌ می‌دهد) و با دقت‌ و پشتكار در بهبود بدن‌ و ذهن‌ می‌كوشد تا انسان‌ بهتری‌ شود را انسانی‌ با روح‌ بزرگ‌ می‌نامند. اساتید‌ آنانند كه‌ از آن‌ روح‌ بزرگ‌ برای‌ یك‌ هدف‌ اجتماعی‌، یعنی‌ آموزش‌ راه‌ صحیح‌ به‌ تعداد زیادی‌ از مردم‌ و انجام‌ كارهای‌ عام‌المنفعه‌ استفاده‌ می‌كنند. دكتر اوسویی‌ یكی‌ از این‌ اساتید بود، او ریكی‌ جهانی‌ (انرژی‌ جهانی‌) را در سطح وسیعی آموزش‌ داد. تعداد بسیاری‌ از مردم‌ از او می‌خواستند تا راه‌ بزرگ‌ ریكی‌ را به‌ آنها آموزش‌ داده‌ و آنان را شفا بخشد.

دكتر میكائو اوسویی‌

دكتر میكائو اوسویی‌ یا همانطوری که توسط‌ شاگردانش‌ در ژاپن‌ نامیده‌ می‌شود، استاد اوسویی‌ در 15 اوت‌ 1865 در روستای‌ یاگو در بخش‌ یاماگاتا در استان‌ گیفوی‌ ژاپن‌ متولد شد. نام‌ جدش‌ تسونتان‌ چیبا، نام‌ پدر او اوزیمون‌ و نام‌ خانوادگی‌ مادرش‌ كاوایی‌ بود بنظر می‌رسد كه‌ او در چهارده سالگی‌ وارد یك‌ مدرسه‌ بودایی‌ تندائی‌ نزدیك‌ كوه‌ كوراما كوه‌ زین‌ اسب‌ شد. او همچنین‌ كیكو یا روش‌ ژاپنی‌ كی‌ گانگ‌ را كه‌ یك‌ نظام‌ تندرستی‌ و شفابخشی‌ بر اساس‌ گسترش‌ و استفاده‌ از انرژی‌ حیات‌ می‌باشد آموخت‌ . 


آموخته های اوسوئی

استاد اوسویی‌ علاقه‌ وافری‌ به‌ آموختن‌ و كار بر روی‌ آموخته‌های‌ خویش‌ داشت‌. او برای‌ تحصیلات‌ بیشتر به‌ اروپا و چین‌ سفر كرد . آموخته‌های‌ او شامل‌ پزشكی‌، روانشناسی‌ و علوم‌ مذهبی‌ و همچنین‌ پیشگویی‌ بود. به‌ نظر می‌رسد كه‌ او از خانواده‌ای‌ ثروتمند بوده است،‌ زیرا در ژاپن‌ فقط‌ خانواده‌های‌ ثروتمند امكان‌ فرستادن‌ فرزندان خودرا به‌ مدرسه‌ داشتند. نهایتاً او به‌ مقام‌ منشی‌ شین پای ‌گوتو رئیس‌ بخش‌ سلامتی‌ و رفاه‌ كه‌ بعدها شهردار توكیو شد، رسید. روابطی‌ كه‌ او در خلال‌ كارش‌ پیدا كرد به‌ او كمك‌ نمود تا آدم‌ موفقی‌ در تجارت گردد. استاد اوسویی‌ همچنین‌ عضو گروه‌ ری‌ جیوتوکا بود. كار اصلی این‌ گروه‌ متافیزیكی‌ بالا بردن‌ تواناییهای‌ روحی‌ بود.

چگونه دكتر اوسویی ریكی را به دست آورد؟

در سال‌ 1914 زندگی‌ اوسویی‌ از نظر شخصی‌ و كاری‌ دچار افت‌ شد . بنابراین‌ تصمیم‌ گرفت‌ به‌ كوه‌ كوراما، جایی‌ كه‌ دوره‌ آموزشی‌ 21 روزه‌ای‌ به‌ نام‌ ایسیوگو که از سوی‌ معبد بودایی تندائی‌ سازمان‌ داده شده‌ بود، سفر كند. در زمان‌ آموزش‌ ایسیوگو بود كه‌ انرژی‌ قوی‌ ریكی‌ وارد چاكرای‌ تاجی‌ او شد. این‌ انرژی‌ توان‌ شفابخشی‌ وی‌ را به‌ میزان‌ چشمگیری‌ افزایش‌ داد و او دریافت‌ كه‌ به‌ موهبتی‌ بزرگ‌، یعنی‌ توانایی‌ شفا بخشیدن‌ به‌ دیگران‌، بدون‌ كاهش‌ انرژی‌ شخصی خود‌، دست‌ یافته‌ است‌.

مراحل آموزش ریكی

استاد اوسویی‌ از توانایی‌ جدید خویش‌ برای‌ كمك‌ به‌ دیگران‌ استفاده‌ نمود و هفت‌ سال‌ بعد را برای‌ مردم‌ فقیر در كیوتو كار كرد. در سال‌ 1922 او به‌ توكیو رفت‌ و انجمن‌ ریكی‌ را بنا نهاد و آن‌ را اوسویی‌ ریكی‌ ریوهو گاكائی‌ نامگذاری‌ نمود كه‌ به‌ معنای‌ انجمن‌ شفابخشی‌ باریكی‌ اوسوئی‌ می‌باشد . او همچنین‌ در هاراجوكو، آویاما در توكیو كلینیك‌ دیگری‌ برای‌ درمان‌ و تدریس‌ باز نمود. پائین‌ترین‌ مرحله‌ آموزش‌ او شودن‌ نامیده‌ می‌شد (مرحله‌ اول‌) كه‌ به‌ چهار سطح‌ تقسیم‌ می‌گردید: روكوتو، گوتو، یان‌ توسان‌ تو (توجه‌ كنید زمانیكه‌ خانم‌ تاكاتا این‌ سطح‌ را تدریس‌ می‌نمود، هر چهار مرحله‌ را در یكی‌ ادغام‌ كرده‌ بود. به همین جهت‌ چهار همسویی برای‌ مرحله‌ اول‌ انجام‌ می‌داد). مرحله‌ بعدی‌ اوكودن‌ نامیده‌ می‌شد (آموزش‌ درونی‌) و دو سطح‌ داشت‌: اوكودن‌ زنكی‌ (بخش‌ اول‌)، و اوكودن‌ ـ كوكی‌ (بخش‌ دوم‌). مرحله‌ بعدی‌ شین‌ پیدن‌ نامیده‌ می‌ش د آموزش‌ حرفه‌ای‌) که ما آنرا سطح‌ استادی‌ می‌نامیم‌. این‌ سطح‌ شامل‌ شی‌ هان‌ كاكو (دستیار مدرس‌) و شی‌ هان‌ (مدرس‌ ارجمند) می‌باشد. به هرحال علیرغم‌ شایعات، اوسویی‌ فقط‌ چهار سمبل‌ داشت‌، همان‌ چهار سمبلی‌ كه‌ از آن در غرب‌ استفاده‌ می‌شود‌، و این‌ مسئله‌ توسط‌ فومیو اوگاوا و دیگر اعضای‌ انجمن‌ اوسوئی‌ ریكی‌ ریوهو گاكائی‌ تایید شده‌ است‌.

چگونگی پیدایش همسویی ریكی

منابع‌ مختلف‌ نشان میدهد که استاد اوسویی‌ در ابتدا فرآیند همسویی‌ مشخصی نداشته، و شاگردانش‌ توانایی‌ انجام‌ ریكی‌ را فقط‌ با گذراندن‌ زمانی‌ با استاد و با نیت‌ دریافت‌ این‌ توانائی‌ بدست‌ می‌آوردند و نیت‌ استاد نیزاین‌ بود كه‌ شاگردانش‌ ریكی‌ را دریافت‌ ‌دارند. بعد از گسترش‌ ریكی‌، این‌ شیوه‌ آموزش‌ شخصی‌ غیر عملی‌ می‌نمود، بنابراین‌ روند همسویی‌ ایجاد شد. 
نكته‌ جالب‌ توجه‌ این‌ است‌ كه‌ آرجاوا پیتر نویسنده‌ كتاب‌ آتش‌ ریكی‌ همسویی‌ ریكی‌ را از یكی‌ از اساتید وابسته‌ به‌ انجمن‌ اوسویی‌ ریكی‌ ریوهو گاكائی‌ دریافت‌ كرده‌ كه‌ با آنچه‌ ما امروز در غرب‌ با آن‌ آشنا هستیم‌ كاملاً متفاوت‌ می‌باشد . استاد فقط‌ آوایی‌ شاعرانه‌ را در حالیكه‌ آرجاوا روبروی‌ او نشسته‌ بود ادا می‌كرده‌ و پس‌ از مدتی‌ آرجاوا نیروی‌ عظیم‌ انرژی‌ را در خود احساس‌ ‌كرده است.

درخواست برای ریكی افزایش یافت

در 1923 زلزله‌ عظیم‌ كانتو، توكیو را ویران‌ ساخت‌. بیش‌ از140هزارنفر كشته‌ شدند و بیش‌ از نیمی‌ از بناها ویران‌ شدند یا آتش‌ گرفتند . تقاضا برای‌ ریكی‌ بحدی بود كه‌ كلینیك‌ او دیگر گنجایش‌ نداشت‌. 
بنابراین‌ در 1925 كلینیك‌ بزرگتری‌ در ناكانو، توكیو بنا كرد.بااین كار، شهرت‌ او به‌ عنوان‌ یك‌ درمانگر در ژاپن‌ گسترش‌ یافت‌. او شروع‌ به‌ سفر كرد، تا بتواند تعداد بیشتری‌ از مردم‌ را آموزش‌ دهد‌ و درمان‌ كند. در خلال‌ سفرهای‌ خود، به‌ دو هزار نفر آموزش‌ داد‌ و 16 استاد تربیت‌ كرد. دولت‌ژاپن‌نشان‌ "كان‌ سن‌ تو"رابه‌احترام‌خدماتش‌ جهت‌ كمك‌ به‌ دیگران‌ به‌ او اعطاء نمود. زمانی‌ كه‌ در فوكویاما مشغول‌تدریس بوددچارحمله‌ قلبی‌ شد و در 9 مارس‌ 1926 درگذشت‌. مقبره‌ او در معبد سایی‌ هوجی‌ در سوگی‌ نامی‌ توكیو واقع‌است‌، گرچه‌ برخی‌ معتقدند که خاكستر او در جایی دیگر می‌باشد.

ریكی بعد از اوسویی

بعد از فوت‌ استاد اوسویی‌، آقای‌ جی‌ اوشیدا به‌ عنوان‌ رئیس‌ انجمن‌ ریكی‌ به‌ جای‌ اوسویی‌ نشست‌. او مسئول‌ ساخت‌ بنای‌ سنگ‌ یادبود اوسویی‌ و نگهداری‌ از مقبرة‌ استاد شد. پس از آقای‌ اوشیدا، آقایان‌ لیچی‌ تاكتومی‌، یوشی‌ هارو واتانابه‌، تویوایچی‌ وانامی‌ و خانم‌ كیمیكو كویاما، جانشین‌ استاد اوسویی‌ شدند ودر سال‌ 1998 آقای‌ كوندو به‌ ریاست‌ انجمن‌ نشست‌. علیرغم‌ آنچه‌ در غرب‌ گفته‌ شده‌ است‌، در موسسه ای كه‌ استاد اوسویی‌ بنیان نهاد صاحب‌ دودمان‌ یا استاد اعظم‌ وجود ندارد واسامی ذکر شده دربالا مربوط به جانشینان رؤسای انجمن می باشد.

مربیانی كه توسط استاد اوسویی تربیت شده اند

شانزده‌ مربی‌ كه‌ توسط‌ استاد اوسویی‌ به‌ استادی‌ رسیدند، توشیهیرو اگوچی‌، جوسابورو گویدا، لیچی‌ تاكتومی‌، تویوایچی‌ وانامی‌، یاشی‌ هارو واتانابه‌، كیزو اوگاوا، جی‌ اوشیدا و چوجیرو هایاشی‌ می‌باشند. علیرغم‌ یكی‌ از روایات‌ داستان‌ ریكی‌، آقای‌ چوجیرو هایاشی‌ جانشین‌ استاد اوسویی‌ نبوده‌ و همانگونه‌ كه‌ قبلاً اشاره‌ شد جانشین‌ او آقای‌ جی‌ اوشیدا بوده‌ است‌. به‌ هر صورت‌ آقای‌ هایاشی‌ استادی محترم‌ و دارای‌ مدرسه‌ و كلینیك‌ ریكی‌ در توكیو بود . او آمار درمانهای‌ خود را نگهداشته‌ و جزوه‌ای‌ نیز برای‌ كلاسش‌ چاپ‌ نموده‌ بود . ( نسخه‌ ترجمه‌ شده‌ این‌ جزوه‌ در آرشیو مركز بین المللی آموزش ریکی “ICRT" موجود می‌باشد. او ریكی‌ را تمرین‌ و تدریس‌ می‌كرد و بسیاری‌ از شاگردانش ریكی‌ را در مقابل‌ كار در كلینیك‌ او دریافت‌ داشته‌اند. خانم‌ تاكاتا از مهمترین استادان ریكی كه آن را به غرب معرفی نمود، در سال‌ 1935 به‌ این‌ كلینیك‌ هدایت‌ شد.

هاوایو تاكاتا

خانم تاكاتا در 24 دسامبر سال‌ 1900 در جزیرة‌ كاوائی‌ در هاوایی‌ متولد شد. والدین‌ او از مهاجرین‌ ژاپنی‌ بودند و پدرش‌ در مزارع‌ نیشكر كار می‌كرد. او با دفتردار مزرعه‌ای‌ كه‌ در آن‌ كار می‌كرد، ازدواج‌ نمود. نامش‌ ساچی‌ تاكاتا بود و آنها دو فرزند دختر داشتند. در اكتبر 1930 ساچی‌ تاكاتا در سن‌ 34 سالگی‌ درگذشت‌ و خانم‌ تاكاتا برای‌ تأمین‌ خانواده‌اش‌ مجبور بود به‌ سختی‌ كار كند و مدت‌ بسیار كمی‌ را استراحت‌ نماید. بعد از پنج سال او دچار دردهای‌ شدیدی‌ در ناحیه‌ شكم‌، مشكل‌ ریه‌ و اختلال روانی گردید. چندی‌ بعد یكی‌ از خواهرانش‌ درگذشت‌ و بعهده‌ خانم‌ هاوایو بود كه‌ به‌ ژاپن‌ سفر كرده‌ و این‌ خبر را به‌ پدر و مادرش‌ كه‌ در آنجا ساكن‌ بودند، بدهد. 

آشنایی خانم تاكاتا با ریكی

خانم‌ تاكاتا بعد از اینكه‌ خبر فوت‌ خواهرش‌ را به‌ والدین‌ خود داد روانه‌ بیمارستان‌ شد و در آنجا تشخیص‌ دادند كه‌ او یك‌ غده‌، سنگ‌ كیسه‌ صفرا، آپاندیس‌ و آسم‌ دارد و باید برای‌ جراحی‌ آماده‌ شود، ولی‌ او انتخاب‌ كرد كه‌ به‌ جای‌ آن‌ به‌ كلینیك‌ دكتر هایاشی‌ مراجعه‌ كند. خانم‌ تاكاتا از تشخیص‌ كارورزان‌ ریكی‌ در كلینیك‌ كه‌ بسیار نزدیك‌ به‌ اظهار نظر پزشكان‌ بیمارستان‌ بود تحت‌ تأثیر قرار گرفت‌. او شروع‌ به‌ گرفتن‌ درمان‌ كرد. دو درمانگر هر روز بر روی‌ او كار می‌كردند.
خانم‌ تاكاتا بطور چشمگیری‌ بهتر شد و در مدت‌ چهار ماه‌ كاملاً شفا یافت‌. او می‌خواست‌ ریكی‌ را یاد بگیرد و در بهار سال‌ 1936 مرحله‌ اول‌ ریكی‌ را از دكتر هایاشی‌ آموخت‌. سپس‌ یك‌ سال‌ با او كار كرد و بعد مرحله‌ دوم‌ آن‌ را گذراند. خانم‌ تاكاتا در سال‌ 1937 به‌ هاوایی‌ بازگشت‌ و چندی‌ بعد دكتر هایاشی‌ و دخترش‌ برای‌ كمك‌ به‌ برپائی‌ ریكی‌ در آنجا به‌ او ملحق‌ شدند. در فوریه‌ 1938 دكتر هایاشی‌ خانم‌ تاكاتا را برای‌ مرحله‌ استادی‌ همسو كرد. دكتر هایاشی‌ در 21 فوریه ‌1938در هاوایی‌ این‌ را تایید و اعلام ‌کرد كه ‌خانم تاکاتا یكی‌ازسیزده‌استادی‌است‌ كه‌توسط‌اوآموزش‌ دیده‌اند.

ریكی تاكاتا

از سال‌ 1970 خانم‌ تاكاتا آموزش‌ مرحله‌ استادی به دیگران‌ را آغاز كرد. اما او یك‌ شهریه‌ 10000 دلاری‌ برای‌ این‌ دوره‌ در نظر گرفت‌. این‌ شهریه‌ در سیستم‌ اوسویی‌ نبود و خانم‌ تاكاتا این‌ شهریه‌ را قرار داد چون‌ این‌ را راهی‌ برای‌ ادای‌ احترام‌ به‌ ریكی‌ می‌دانست‌. او می‌گفت‌ كسی‌ بدون‌ شهریه‌ آموزش‌ و یا درمان‌ را نمی‌گیرد و همیشه‌ باید پولی‌ یا چیزی‌ به‌ عنوان‌ برگشت‌ انرژی‌ دریافت‌ كرد و همچنین‌ باید از یك‌ استاد ریكی‌آموخت‌ و تا پایان‌ زندگی‌ باید با همان‌ استاد ماند. بعلاوه او هیچگاه‌ به‌ شاگردانش‌ اجازه‌ نمی‌داد كه‌ نواری‌ تهیه‌ كنند و یا از مطالب‌ و سمبلهای كلاس‌ یادداشت‌ یا نسخه بردارند و تمامی‌ اینها باید به‌ حافظه‌ سپرده‌ می شد. آنچه‌ما در خلال‌ تحقیقات‌ خود در ژاپن‌ و از تحقیقات‌ دیگران‌ دریافتیم‌ این‌ است‌ كه‌ اینها جزء آئین های ریكی‌ دكتر اوسویی‌ نبوده و احتمالاً زمانی‌ كه‌ ریكی‌ به‌ غرب‌ آورده‌ شد‌ تغییراتی‌ در آن‌ پدید آمده‌ است‌.

شاگردان تاكاتا

قبل‌ از درگذشت‌ خانم‌ تاكاتا در 11 دسامبر 1980 او ریكی‌ را تا مرحله‌ استادی‌ به‌ بیست‌ و دو نفر آموزش‌ داده‌ بود، و آنها نیز آموزش‌ به‌ دیگران‌ را آغاز كردند. تمامی‌ این‌ بیست‌ و دو نفر قسم‌ خورده‌اند تا ریكی‌ را دقیقاً مانند او آموزش‌ دهند.این امر‌ سبب‌ شد‌ كه‌ آنها نتوانند هیچ‌ تغییری‌ در ریكی‌ حتی‌ در بخش‌هایی‌ كه‌ به‌ ظاهر با طبیعت‌ آن‌ هماهنگی‌ ندارند و یادگیری‌ ریكی‌ را مشكل‌تر می‌كنند، ایجاد نمایند.

ریكی‌ بعد از خانم‌ تاكاتا

بعد از درگذشت‌ خانم‌ تاكاتا، در اواسط‌ سال‌ 1980، ایریس‌ ایشی‌ كورا یكی‌ از استادان‌ تعلیم‌ گرفته‌توسط‌ خانم‌ تاكاتا شهریه‌ قابل‌ قبولتری برای‌ دوره‌ استادی‌ در نظر گرفت‌. استادانی‌ كه‌ توسط‌ او و با این‌ شهریه‌ ارزانتر آموزش‌ دیدند خود نیز شروع‌ به‌ آموزش‌ دیگران‌ كردند. خارج‌ از این‌ گروه‌ افراد دیگری‌ نیز شروع‌ به‌ ایجاد تغییراتی‌ در ریكی‌ نمودند، بدین‌ ترتیب‌ كه‌ اجازه‌ دادند آگاهی‌ ریكی‌ آنها را در شیوه‌ درمان‌ و آموزش‌ هدایت‌ كند.ازاین روقوانین دست و پاگیر از بین رفتند. كلاس‌های‌ ریكی‌ بیشتری‌ تشكیل‌ شد و روند آموزش به تعداد‌ بیشتر و به شیوه ای سریعتر رواج‌ گرفت‌. كتابهایی‌ تهیه‌ شد، اجازه‌ضبط نوار داده‌ شد و شهریه‌ها معقولتر گردید و تعداد بیشتری‌ آموختن‌ ریكی‌ را حتی‌ با بیش‌ از یك‌ معلم‌ آغاز نمودند. باارزانتر شدن‌ شهریه‌ كلاس‌ها، ریكی‌ سریعاً توسعه‌ یافت‌ و به‌ سراسرجهان رسید. در حال‌ حاضر حداقل‌ دویست‌ هزار استاد ریكی‌ و بیش‌ از یك‌ میلیون‌ شفاگر در سراسرجهان وجود دارند و این‌ تعداد رو به‌ افزایش‌ است‌.

ویلیام‌ لی رند و مرکز بین المللی آموزش ریکی

ویلیام لی رند در هاوائی‌، كالیفرنیا و میشیگان‌ زندگی‌ كرده‌ و سابقه‌ وسیعی‌ در علم‌ متافیزیك‌، از جمله‌ بیست‌ سال‌ تجربه‌ در درمان‌ با هیپنوتیزم‌ دارد. او در بازگرداندن‌ افراد به‌ زندگی‌ گذشته‌ و رشد معنوی‌ آنها تخصص‌ داشته‌ و مورد تأیید مؤسسه‌ تحقیقاتی‌ رابینز در برنامه‌ ریزی‌ عصبی‌/كلامی‌ می‌باشد. ویلیام‌ لی رند مدت‌ زندگیش‌ هفت سال با كاهونا كار كرده‌ است‌. او مؤسس‌ مركز بین‌المللی‌ آموزش‌ ریكی‌ " ICRT " در ساوت‌ فیلد میشیگان‌ و ناشر خبرنامه‌ ریكی‌ و نویسنده‌ كتاب‌ ریكی‌ برای‌ قرن‌ جدید بوده‌ و بیش‌ از چهل‌ مقاله‌ و هفت‌ نوار در مورد ریكی‌ ضبط‌ و تهیه‌ نموده‌ است‌ . ویلیام‌ مرحله‌ اول‌ ریكی‌ را در سال‌ 1981 و مرحله‌ دوم‌ آن‌ را در سال‌ 1982 ازبتال‌ فی‌، كه‌ یكی‌ از اساتید اصلی‌ خانم‌ تاكاتا بود، در جزیره‌ هاوائی‌ دریافت‌ كرد. او همسوئی‌ استادی‌ و پیشرفته‌ ریكی‌ را از استادانی‌ چون‌ داین‌ مك‌ كامبر و مارلن‌ شیلك‌ در سال‌ 1989، چری‌ پراسون‌ در 1990 و لیه‌ اسمیت‌ در 1992 دریافت‌ نمود. ویلیام‌ همچنین‌ ریكی‌ مرحله‌ اول‌ و دوم‌ را با فیلیس‌ فروموتو نوه خانم تاكاتا دوره‌ كرد. ویلیام‌ به‌ طور تمام‌ وقت‌ ریكی‌ را در كلاسهایی‌ در سراسر دنیا تدریس‌ می‌نماید....

منبع: مرکز بین الملل ریکی ایران

ادامه دارد...





نوع مطلب : دانستنی های اطلاعات، ریکی، 
برچسب ها : ریکی - قسمت اول، تاریخچه ریکی قسمت اول،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه