تبلیغات
دنیای ماوراء الطبیعه - متـا فیـزیـک و گیـاه خـواری - فواید گیاه خواری I-2
 
دنیای ماوراء الطبیعه
عرفان ، فراروان ، متافیزیك ، ارواح، طب گیاهی و...
درباره وبلاگ


علوم ماوراء الطبیعه نه در تناقص با اطلاعات دین اسلام است بلکه در تناقص با دانسته های عقل و اندیشه شما در مورد اطلاعات رخ می دهد، نپذیرفتن و اعتقاد نداشتن به این علم ناشی از فاقد عقل و اندیشه اطلاعات است.


مدیر وبلاگ : مجتبی

نویسندگان
تاریخچه گیاهخواری

شاید گمان کنید که اعتقاد به گیاهخواری عقیده‌ای جدید مربوط به عصر حاضر است و تنها اطواری بهداشتی یا از سر انسان دوستی به‌ حساب می‌آید، اما سابقه تاریخی موضوع را می‌توان تا ابتدای تکامل موجودات انسانی دنبال کرد.

کالین اسپنسر نویسنده کتاب «تاریخ گیاهخواری» می‌نویسد که اجداد انسان نمای ما در طول دوره ۲۴ میلیون ساله تکامل خود، ۵/۱ میلیون سال را تقریباً با رژیم غذایی گیاهی مطلق گذراندند وتنها گهگاه از حشرات یا کرمها تغذیه می‌کردند. به گفته اسپنسر فقدان گیاهان و میوه‌های متنوع ممکن است دلیل نابودی انسان نئاندرتال و باقی ماندن انسان کرو- مانیون‌ها جد مستقیم ما باشد. کرو- مانیون‌ها در سرزمین‌های با آب و هوای معتدل‌تر زندگی می‌کردند و به آسانی به منابع فراوان گیاهان و میوه‌ها دسترسی داشتند اما نئاندر تال‌ها که در پهنه‌های یخزده شمال اروپا زندگی ‌می‌کردند، مجبور بودند که صرفاً از گوشت تغذیه کنند. اعتقاد به گیاهخواری و اجتناب از تغذیه از گوشت همچنین ریشه‌های مذهبی و فلسفی کهنی دارد. در او پانیشادهای هندو که حدود ۳۰۰۰ سال پیش نوشته شده‌اند از آموزه «تناسخ» مخالفت با خوردن گوشت حیوانات منتج می‌گردد.روحانیون بودایی حق کشتن حیوانات یاخوردن گوشت حیوانات یا خوردن گوشت را ندارند مگر آنکه بدانند که حیوان به خاطر آنها کشته نشده است.معتقدان به آئین «جین» (Jains) از عقیده عدم خشونت نسبت به هر موجود زنده (آهیمسا) پیروی می‌‌کنند و بر این اساس گوشت نمی‌خورند. در سنت یهودی- مسیحی آنچنان که از سفر«آفرینش » در«تورات» و توصیف باغ عدن برداشت می‌شود غذای ایده‌آل انسانی گیاهی است، اما آن چنان که از کتاب «نوح» در تورات بر می‌آید پس از طوفان نوح خوردن گوشت مجاز می‌شود. بسیاری از مسیحیان اولیه گیاهخوار بودند از جمله فرقه پدران صحرا، بعدها هم اعضای برخی از فرقه‌ها مسیحی مثل بندیکتن‌ها گیاهخواری را ترغیب می‌کردند اما تنها اقلیت‌هایی از مسیحیان و یهودیان بر اساس عقیده مذهبی به گیاهخواری می‌پرداختند.

در میان فیلسوفان یونان و روم باستان اعتقاد به گیاهخواری قوی‌تر بود.اولین چهره برجسته در میان آنان که به گیاهخواری معتقد بود فیثاغورث است که در انتهای قرن ششم قبل از میلاد می‌زیست. رژیم غذایی فیثاغورثی شامل اجتناب از خوردن گوشت حیوانات سلاخی شده بود. اخلاق فیثاغورثی که بین سال‌های ۴۳۰ تا ۴۹۰ پیش از میلاد به صورت یک آئین فلسفی در آمد که به بر پا کردن قانونی جهانشمول ومطلق گرایش داشت که از جمله با حکم به عدم کشتن مخلوقات زنده برای اجتناب از خونریزی بی رحمانه بخصوص قربانی کردن حیوانات و تغذیه از گوشت همراه بود. فیثاغورثیان با توجه به این گرایش، به وجود یکسان روح در انسان وحیوان قائل بودند و لذا کشتن حیوانات را منع می‌کردند. البته آنها رژیم غذایی گیاهی را سالمتر هم می‌دانستند، افلاطون هم در نوشته‌هایش نظرات تقریباً مشابهی را با فیثاغورثیان ابراز می‌کند. پلو تارک مورخ مشهور رومی در انتهای قرن اول یا ابتدای قرن دوم پس از میلاد در نوشته‌ای با عنوان «درباب خوردن گوشت» به بحث مشروحی در طرفداری از گیاهخواری بر مبنای لزوم رفتار منصفانه انسان‌ها نسبت به حیوانات می‌پردازد. در قرن اولیه پس از میلاد با رواج یافتن مانویت اعتقاد به گیاهخواری شایع می‌شود. گیاهخواری در عقاید مانویان عقیده‌ای محوری بود و مسیحیان که مانویان را ملحد می‌شمردند به شدت از این عقیده‌ انتقاد می‌کردند وآن را «شیطان پرستان گیاهخوار» می‌نامیدند. در دوران رنسانس در اروپا خوردن گوشت با هاله‌ای از ثروت و قدرت احاطه شد و تنها راهبان مسیحی با امید تقرب به خدا از خوردن آن پرهیز می‌کردند. در انگلستان از قرن هفدهم، زمانی که عقاید رادیکال در زمینه‌های مختلف رواج یافت، اعتقاد به گیاهخواری به تدریج شروع به رشد کرد. فرقه‌های مذهبی با اعتقاد به پرهیز از خوردن غذاهای حیوانی شروع به ظهور کردند


و اعتراض های اخلاقی بر مبنای بیزاری از بهره کشی از حیوانات آغاز شد. «تاماس تریون» یکی از معتقدان برجسته گیاهخواری در ابتدای قرن هفدهم در انگلیس بود

که رژیم غذایی گیاهی و اجتناب کامل از خوردن گوشت حیوانات را در نوشته ها و تعالیمش ترویج می کرد.

عقاید«تریون» تأثیر مهمی برفرقه مسیحی«کواکرها» (Quakers) گذاشت و بعدها با مهاجرت کواکرها به آ مریکا این تعالیم «بنجامین فرانکلین»، یکی از «پدران بنیانگزار» ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داد که یکی از کتابهای او به نام «راه سلامت» را خوانده بود. اعتقاد به گیاهخواری در طول قرن هجدهم ادامه یافت و به عنوان نمونه در آن دوران دکتر«ویلیام لمب» رژیم غذایی گیاهی را برای معالجه سرطان به بیمارانش توصیه می کرد. با آغاز قرن نوزدهم با اوج گرفتن احساسات نوع دوستانه و اعتقاد به رفتار انسانی با حیوانات گیاهخواری تجدید حیاتی دوباره یافت. جنبش گیاهخواری اکنون دلیلی واقعی برای گسترش خود داشت، چرا که اکنون غلات و سبزیجات در اروپا به وفور تولید می شد و در دسترس هم بود. بسیاری از استدلال ها در طرفداری از گیاهخواری که تا زمان حاضر ادامه یافته اند و بعداً به طور مشروح به آن می پردازیم، در آن عصر هم رواج داشتند، مانند این که خوردن گوشت برای سلامتی بد است، کشتن حیوانات سبعانه و غیر طبیعی است، و این که دامداری نسبت به کشت غلات و سبزیجات که میزان بیشتری غذا به ازای هر واحد سطح تولید می کند، اتلاف اقتصادی به حساب می آید. در سال ۱۸۴۷ در یک گردهمایی در شهربندری «رمیسگیت» در انگلیس انجمن گیاهخواری «Vegeteriansociety» بنیاد نهاده شد وبعدها شعبه هایی در سایر شهرهای انگلیس دایر کرد. از آن به بعد اصطلاح Vegeterian (گیاهخوار) جایگزین اصطلاح غذای فیثاغورثی شد. بسیاری از اعضای این انجمن در آن زمان اعتقاد داشتند که نمک و ادویه موادی محرک هستند و به اندازه ی الکل برای سلامتی زیان آورند؛ در نتیجه غذاهای گیاهخواری آن بسیار بی بو و بی مزه بودند. در این دوران در انگلیس اعتقاد به گیاهخواری با جدیت اخلاقی و نیک رفتاری و درجات بالاتر پیراستگی روحی و شرافت معنوی معادل دانسته می شد طرفداران گیاهخواری در آن زمان کاملاً پیرو پرهیز کردن از الکل هم بودند. اما از آنجایی که صنعت گاوداری انگلیس نیرویی مثبت برای رشد امپراتوری بریتانیا محسوب می شد، اعتقاد به گیاهخواری به سرعت به وسیله گروه های صاحب قدرت و ثروت به سطح یک جوک تنزل مقام یافت. قرن نوزدهم از انگلیس گروهی از اندیشمندان و ادیبان هم طرفدار گیاهخواری بودند از جمله «پرسی سلی»، «هنری سالت» و «جورج برنارد شاو». هنری سالت مصلح اجتماعی که در سال ۱۸۹۱ «مجمع نوعدوستی» را بنیاد نهاد که از جمله اهداف آن منع شکار حیوانات به عنوان یک ورزش بود و در سال ۱۸۹۲ پیشگام نوشتن کتابی می شود در مورد طرفداری از حقوق حیوانات به نام «حقوق حیوانات: ملاحظه شده در رابطه با پیشرفت اجتماعی» را نگاشت. جورج برنارد شاو هم می گفت از نوشته های آموخته شده از سالت در نمایشنامه هایش استفاده کرده است. در همان زمان شوپنها ور فیلسوف مشهور اظهار می کرد که اگر به همین خاطر نبود نژاد انسان میتوانست  بدون غذا در شمال زندگی کند اخلاقاً ما باید گیاهخوار می بودیم، با شروع قرن ۲۰ بیستم و در گرفتن جنگ جهانی اول طرفداری از صلح و اعتراض به جنگ با اعتقاد به گیاهخواری در انگلیس در هم آویخت معتقدان به گیاهخواری به علت مخالفت با جنگ متحمل تاوان سنگینی از سوی جامعه ای شدند که اجتناب آنها از جنگیدن را خیانت می دانست. بسیاری از آنها به این علت زندانی شدند و ۷۰ نفر از گیاهخواران معترض از روی وجدان به جنگ در زندان ها به علت رفتار خشن از جمله عدم امکان بقا با غذاهای زندان مردند، اعتصاب غذایی که به دنبال آن انجام گرفت، باعث شد که رژیم غذایی گیاهخواری برای این زندانیان برقرار شود. در سال ۱۹۴۴ «السی شیر گلر» و «دانالدواستون» انجمن گیاهخواران مطلق بریتانیا (Vegan Societyuk) را بنیانگذاری کردند کلمه Vegan که از سه حرف اول و دو حرف آخر کلمه «Vegeterian» مشتق شده بیانگر این بود که اعتقاد به گیاهخواری مطلق (Veganism) از اعتقاد به گیاهخواری (Vegete ricanism) آغاز می شود و آن را به نتیجه منطقی اش می رساند. در آن زمان کلمه Vegan برای این ساخته شد که آن گیاهخواری که به دلایل اخلاقی با زیست محیطی فرآورده های حیوانی اعم از گوشت،شیر، پشم، چرم را از همه حوزه های زندگیشان حذف می کندتاخودرا از افرادی که صرفاً از خوردن گوشت اجتناب می کنند متمایز کند. البته امروزه کلمه Vegan گاهی به معنای گیاهخوار مطلق یعنی کسی که صرفاً از فرآورده های گیاهی تغذیه می کند و هیچ فرآورده حیوانی حتی شیر و تخم مرغ را مصرف نمی کند هم به کار می رود بدون این که لزوماً بار اخلاقی داشته باشند. گرچه طرفداری از گیاهخواری در طول قرن بیستم ادامه یافت اما به خصوص در دهه ۱۹۷۰ بود که این اندیشه از طریق استدلال هایی ازحوزه هایی مختلف قدرتی مجدد یافت.


دلایل گیاهخواری

اولین حوزه مربوط به سلامتی و بهداشت بود. آمارهای به دست آمده از پژوهش پزشکی نشان می داد که افراد دارای رژیم غذایی گیاهی کمتر به بیماریهای قلبی، سرطان یا پوکی استخوان دچار می شوند. (البته این مبحث در بخش خود کاملاً بررسی خواهد شد) در حوزه دوم بر ملاحظات بوم شناختی در مورد خوردن گوشت و ناپسندی و اتلاف منابع از طریق دامداری تکیه میشود. از زمان انقلاب صنعتی به بعد استفاده از ماشین ها افراد را قادر کرده است که محیط شان را در حدّی فراتر از توانایی اکوسیستم ها برای سازگاری تغییر دهند. زمینه سومی که طرفداران گیاهخواری استدلال هایشان را برآن استوار کردند، ارزیابی مجدد مسئله حقوق حیوانات بود. در دهه ۱۹۷۰ دو کتاب مهم منتشر شد که از دو دیدگاه مختلف به طرفداری از حقوق حیوانات پرداختند. یکی از آنها کتاب «آزادی حیوان» (Animal Liberation) نوشته پیترسینگر بود. پیترسینگر که یکی از بینانگذاران ایدئولوژیک نهضت حمایت از حقوق حیوانات عصر حاضر به حساب می آید، رویکرد فلسفی خود به وضعیت اخلاقی حیوانات اصولاً بر مفهوم حق استوار نمی کند، بلکه آن را بر اصل «ملاحظه برابر علایق» (equal consideration of interest) قرار می دهد.[۱]

در حوزه چهارم: اساتید علوم غریبه و متافیزین ها هستند که معتقدند با استفاده از رژیم گیاهخواری مقطعی و در هنگام ریاضت ها و مدی تیشن های خاص انرژی حیاتی گیاهان را بدست آورده و این اعمال بر روی چاکراها اثرات مثبت خواهد گذاشت که البته به بررسی کامل این موضوع در مباحث بعدی پرداخته خواهد شد.

[۱] – روزنامه شرق

واکنش‌های اولیه در تغذیه گیاهخواری

در شروع تغذیه طبیعی ممکن است واکنش‌های نامطبوعی در بدن ایجاد شود که در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است.بدنی که در طول سالهای متمادی به نوعی تغذیه بدعادت کرده است در مقابل تغییر نوع غذا واکنش نشان می دهد که البته جای نگرانی نیست و چندان طول نمی‌کشد و عوارض آن بر طرف می‌شود.در بعضی از اشخاص حالت عصبی و تغییر خلق و خوی ایجاد می‌شود ، نفخ شکم و دل درد با احساس گرسنگی وگاهی اوقات اسهال ممکن است پیش آید. البته تمام عوارض فوق در همه افراد پیش نمی‌آید وبه علاوه شدت وضعف عوارض در انسانها متفاوت است.

یکی از دلایل مهم بروز عوارض، تغییر یک عادت به عادت جدید است و دلیل دیگر به علت پاکسازی بدن از سموم مختلف انباشته شدهدر اندامها‌ی مختلف می‌باشد که بخصوص توسط کلیه‌ها و کبد دفع می‌گردد.

درمان بیماریها با استفاده از گیاهخواری

نمی توان به طور قطع و یقین گفت که با گیاهخواری می توان به طور کامل جلوی همه بیماریها را گرفت اما می توان با اطمینان گفت با رژیم گیاهخواری می توان جلوی بروز یا کاهش خیلی از بیماریها راگرفت.

شاید بپرسید کدام بیماریها؟

بیماریهایی چون: افزایش فشار خون، دیابت، مشکلات قلبی، پوکی استخوان، انواع سرطان ها (بخصوص سرطان ریه و سرطان کولون) چربی خون و… .

نکته: البته باید توجه داشت که خیلی از گیاهخوران گوشت و فرآورده های مصنوعی،… را استفاده نمی کنند ولی به اشتباه مقادیر زیادی مواد پرچرب فاقد کالری مصرف می کنند و صرفاً به این دلخوشند که گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود حذف کرده اند. توجه داشته باشید که چه گیاهخوار باشید چه نباشید باید به این نکته دقت کنید که برنامه غذایی سالم برنامه ای است که کلسترول و چربی های اشباع شده اش اندک و در عوض سرشار از سبزیجات، میوه، مواد سبوس دار و مواد پروتئینی فاقد چربی باشد. پس بنابراین می توان گفت حذف گوشت قرمز با منابع حیوانی از برنامه غذایی الزاماً به این معنا نیست که برنامه غذایی مان سالم و بهداشتی باشد.

ورزشکاران فیلسوفان، دانشمندان، عرفای مشهور گیاهخوار:

برای اینکه نامدارانی از فلاسفه، دانشمندان، عرفا و ورزشکاران را در زمینه ی گیاهخواری بشناسید به اسامی زیر توجه کنید.

بودا، هومر، سقراط، افلاطون، ارسطو، پلوتارک، اپیکور، سنک، پلین، مارکورل، برزیل ، زنن، اریژن، کریزستم، سن کلمان دالکساندری، ابوعلی سینا، ناصر خسرو، شیخ نجم الدین رازی، ابولعلا معری، مرحوم بیدآبادی(ره)،علامه انصاری همدانی(ره) ،ملامحمودنراقی (ره)، عطار، مولوی، باکن کروناور، داوینچی، گاسندی، شورن برگ، نیوتن، پاسکال، فنه لون، مونتنی، برناردن، تولستوی، ادیسون، مترلینگ، کاریانتر، بیل پترل(قهرمان سابق پرورش اندام جهان) (کیلرکوالسکی کشتی گیر kg140 قهرمان جهان) ادین موزس (دونده صاحب مدال طلای المپیک) و خیلی از کسانی که در این بحث مجال پرداختن به اسامی آنها نیست به این اسامی خوب توجه کنید علاوه بر آن شایعه ای که گفته می شود گیاهخواری باعث ضعف بدن و کم شدن قوه حافظه فرد می شود این افراد از بهترین های عصر خود (هم حکما و فلاسفه هم ورزشکاران) بوده اند.

البته به این نکته توجه بفرمایید که معمولاً از سیستم او و یالاکتو پیروی شده است و گیاهخواری و گان فقط مربوط به دوره های کوتاه مدت ۴۰روزه می باشد (این توصیه ما می باشد.)


نظرات دانشمندان در مورد گیاهخواری

بهتر دیدیم در این مبحث نظرات تعدادی از دانشمندان و گروههای مختلف را در زمینه ی انواع گیاهخواری بیان کنیم انجمن گیاهخواری فرانسه[۱] مرام خود را این گونه معرفی می کند. گیاهخواری گوشتِ همه حیوانات را منع می کند اما همه مواد دیگری که ازحیوانات به دست می آید را مجاز می داند، تخم مرغ، شیر، روغن، عسل، و غیره و لیکن غلات، سبزی ها، بخصوص میوه ها را خوراک طبیعی انسان تلقی می نماید.

گیاهخواری بر استعداد کار می افزاید، به آزادی فکر کمک می کند و سبب نشو و نمای خصایل عالی انسان می شود که همه مخلوقات را دوست داشته باشد   پروفسور رائو: منظور از گیاهخواری این است که انسان را به وسیله خوراکی که مطابق قوانین طبیعت می باشد، نیرومند بنماید و هرگاه از روی عقل به آن رفتار بکنند بهترین راه برای نشو و نمای هم آهنگ و تعادل کامل است. گیاهخواری شروط دیگری دارد از جمله:

پاکیزگی هوا، پوست بدن، جامه، منزل، جهاز هاضمه ، ورزش روزانه و ترک نمودن آنچه که برخلاف حفظ الصحه و نشو و نمای قوای بدنی و ذهنی و اخلاقی است.

پروفسور ژول لوفور: ایشان در کتاب خود پس از آنکه اثبات میکند گیاهخواری می تواند قوای جسمانی و ذهنی انسان را تقویت بنماید و تنها طرز خوراکی است که اجازه می دهد بدون این که اعضای بدن را خسته بنماید در مقابل هرگونه سم، قوای محرکه بدن کاملاً نشو و نما یا بدو مقاومت در برابر سرما را بیفزاید.

دکتر ژول لوکران: در کتاب فلسفه فورک خودش می نویسد: بچه باید یک خوراک داشته باشد که سلسله اعصاب او را تقویت بکند و او آن را تنها در نباتات و بخصوص در غلات، موادی که لازمه نشو و نما و تشکیل اعصاب دندان ها و استخوان های او میباشد، خواهد یافت.

دکتر گاستن دوژیل: خوراکی که تنها از نباتات باشد کاملاً برای نگاه داری و تقویت بدن انسان کفایت می کند.

دکتر دوادوارد لوی: من می توانم امروزه اعلام بکنم که یک نفر گیاهخوار را نمی شناسم که برای سلامتی (جسم و ذهن) گیاه خواری را پذیرفته باشد تا خودش را تکمیل بنماید و اظهار بکند که این رژیم او را ضعیف کرده باشد.

دکتر الدفیلد می گوید: اگر از من بپرسند آیا کسانی که از خوردن گوشت پرهیز نموده اند  ضعیف شده اند: پاسخ می دهم که در بیشتر اوقات به اثبات رسیده که آنان جسماً بیشتر قوی شده اند و ذهن آنان روشن و جدی گردیده است.

دکتر والترهدون: آزمایش روی خودم که از گوشت – و همچنین مشتقات آن پرهیز می نمایم(به استثنای کمی شیر و کره و تخم مرغ) و تاریخ آن به ۲۵ سال می رسد که بدون لغزشی تا امروز پیروی کرده ام.

خویشاوندان من در سن ۶۰ سالگی شروع به همین امتحان کردند و اکنون هر کدام از آنان ۸۰ الی ۹۰ سال دارند و در کمال صحت زندگانی می کنند. من این طریقه را در عملیات طبی خود امتحان کردم و آن را یک کمک خیلی بزرگ در بهبودی ناخوشی ها یافتم و حقیقتاً در بسیاری از مواقع آن را کافی دیدم که بدون دوا معالجه می نماید.

پروفسور فاکولته: … خستگی عضلات ۵/۲ دفعه و نیز نزد کسانی که گوشت می خوردند بیشتر است و مرمت این خستگی ۵/۵ مرتبه زودتر در گیاهخواران صورت می گیرد.

دکتر کارتن: موادی که در هر زمان و همه جا نزد همه مردمان یک اهمیت اولیه دارد، مواد نشاسته ای، غلات و چربی ها هستند.

اینها و هزاران مطلب دیگر نظرات مختلف دانشمندان، فلاسفه و اطبایی است که سیستمهای مختلف گیاهخواری را تجربه و در مورد آن سخن گفته اند.


[۱]- Societe vesetarinnede france


صفحه قبلی







پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه